کد مطلب:231764 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:336

حدیث 12
عن یاسر الخادم قال قلت للرضا (علیه السلام) ما تقول فی التفویض؟ فقال: ان الله تبارك و تعالی فوض الی نبیه (صلی الله علیه و آله) أمر دینه، فقال: (ما آتیكم الرسول فخذوه و ما نهیكم عنه فانتهوا). [1] فأما الخلق و الرزق فلا، ثم قال (علیه السلام): ان الله عزوجل یقول: (الله خالق كل شی ء) [2] ، و هو یقول: (الله الذی خلقكم ثم رزقكم ثم یمیتكم ثم یحییكم، هل من شركائكم من یفعل من ذلكم من شی ء، سبحانه و تعالی عما یشركون). [3] .

عیون اخبار الرضا 202:2



[ صفحه 39]



یاسر خادم گوید به حضرت رضا علیه السلام گفتم: درباره ی تفویض (واگذاری خدا امور را به رسول اكرم) [4] چه می گویید؟

حضرت پاسخ دادند: خدای تبارك و تعالی كار دین را به پیامبرش صلی الله علیه و آله واگذاشت و گفت: «آنچه رسول به شما دهد بگیرید و بپذیرید، و از آنچه شما را نهی كرد خودداری كنید»، اما آفرینش و روزی دادن نه [به رسول واگذار نشد.]

سپس حضرت فرمود: همانا خدای عزوجل می گوید: «خدا آفریدگار هر چیزی است»، و نیز می گوید: «خداست كه شما را آفرید، سپس به شما روزی داد، و بعد شما را می میراند و پس از آن زنده می گرداند. آیا در میان شریكان شما كسی هست كه چیزی از این كارها را بتواند بكند؟ الله منزه و برتر است از آنچه با او شریك می كنند».



[ صفحه 42]




[1] الحشر، 7.

[2] الرعد، 16.

[3] الروم، 40.

[4] در كتاب التعريفات از سيد شريف جرجاني آمده: المفوضية گروهي كه معتقدند خدا آفرينش دنيا را به حضرت محمد صلي الله عليه و آله واگذار كرده است (ص 98).